Gotland Dag 2 - Besök på gammalt krigssjukhus

Natten till idag var förjävlig. Min syster somnade innan mig och hon snarkar och sover lika tungt som jag vilket gjode att jag inte kunde sova...så jag låg vaken till typ 20 i tre då jag till sist somnade. Vaknade runt 6 igen, men somnade om och sov till 9. Min syster fick inte heller så mycket sömn eftersom hon vaknade när jag hade somnat... xD
När vi väl hade vaknat vid 9 käkade vi frukost och sen åkte jag och pappa till ett gammalt krigssjukhus som invigdes 1939 och var aktivt främst under andra världskriget. 1946 lämnade den sista patienten sjukhuset och byggnaden gjordes då om till en anstalt för personer som inte hade begått så grova brott. Idag är den största delen av byggnaden ett gym men en sal har de sparat och den ser ut som det såg ut i sjukhuset. Man kunde läsa om några av de som var patienter, också om vilka som arbetade där. Sjukhuset tog emot flyktingar från kriget och många av dessa var judar som flytt från olika konsentrationsläger och kom till Sverige och berättade hemska historier om vad de hade varit med om. Det var även människor från baltikum och Tyskland som flydde undan nazisternas och kommunisternas välde. Några av dessa historier som de bar med sig kan man läsa på denna plats. Det var en man som hade skrivit brev till sin hustru från Auschwitz där han skrev om sin fångenskap som man kunde läsa där.
På denna plats fick man se vilka verktyg som användes för att hjälpa dessa människor. När man besöker denna plats känner man både glädje och sorg. Många av de som kom hit överlevde inte men det var några som kunde gå vidare och starta nya liv i Sverige.
Efter besöket på sjukhuset åkte jag och pappa till kyrkogården där de som inte överlevt låg begravda. Det var en sorglig stämning... :(
Och denna bild på mig togs innan jag sett allt hemska... :)










När jag och pappa kom hem var det sent på eftermiddagen så vi började med middagen direkt. Efter middagen tog vi en kvällspromand som var hur mysig som helst <3
Denna kväll var den enda molninghet vi hade under veckan (!)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0